SUCCESFACTOREN VOOR EEN SUCCESVOLLE ORGANISATIE

SUCCESFACTOREN VOOR EEN SUCCESVOLLE ORGANISATIE

“I once asked him what he thought was his most important creation, thinking he would answer the iPad or the Macintosh. Instead he said it was Apple the company. Making an enduring company, he said, was both far harder and more important than making a great product.”

Walter Isaacson – Steve Jobs

Hoewel we niet in de toekomst kunnen kijken, denken we dat Jobs er in geslaagd is met Apple een bedrijf neer te zetten dat staat. Maar hoe? Wat was het geheim van zijn succes en met name, hoe kunnen wij hier iets van leren?

FOCUS

Toen Jobs in 1997 terugkeerde bij Apple trof hij een organisatie aan waar men ‘heel veel in alles deed’. Apple maakte computers, zat in besturingssystemen en ontwikkelde een veelheid aan devices. Focus kwam niet in het vocabulaire voor.

Jobs begon te strepen. Alles wat hij als ‘ruis’ beschouwde, werd uitgewist. ‘Beslissen wat niet te doen, is net zo belangrijk als beslissen wat wel te doen. Dat geldt net zo goed voor bedrijven als voor producten.’, aldus Jobs. “Bedenk 10 zaken waar we ons volgend jaar op richten.”, was een legendarische opdracht van Jobs. Na dagen van vergaderen was er eindelijk overeenstemming en stonden er tien zaken op het bord. Jobs kwam de ruimte in, veegde alles uit, liep weg en zei over zijn schouder: ‘Ik wil er maar 3.’. Dat is focus.

Wat wil je? Waar sta je voor? Hoe wil je als bedrijf bekend staan en hoe wil je worden herinnerd? Focus.

VERSIMPEL

“Simplicity is the ultimate sophistication,”

Met deze zin begon Apples eerste marketingbrochure. Het was toen het mantra van Apple en is tot op de dag van vandaag het DNA van de organisatie.

Jobs stond voor ‘versimpeling’. Atari – waar hij als student werkte – had lak aan gebruiksaanwijzingen voor de spellen die ze ontwikkelden. Beroemd is de gebruiksaanwijzing voor het spel ‘Star Trek’:

“1. Insert quarter. 2. Avoid Klingons.”

Zo moest het zijn. Clean and simple. Intuïtief. Versimpelen is hard werken. Om te kunnen versimpelen moet je iets wat ingewikkeld is, eerst volledig doorgronden en dan ontdoen van alle moeilijkheden. Het klinkt heel veel eenvoudiger dan het is. Iets versimpelen vraagt namelijk om een verandering van inzicht en gedrag. Met een Raad van Bestuur, aandeelhouders en een managementteam is dat wel een dingetje. En dat…, dat brengt ons bij het volgende punt: verantwoordelijkheid.

Dat lees je in de volgende blog.

Jannes