Duurzaam veranderen in de praktijk

Duurzaam veranderen in de praktijk

In mijn vorige twee artikelen heb ik u meegenomen in de wereld van veranderen. Ik heb laten zien dat het veranderen van gedrag moeilijk is en waarom dit zo is. Dit heb ik gedaan aan de hand van de werking van ons brein.


In dit artikel wil ik u – aan de hand van een praktijk voorbeeld – laten zien wat nodig is om daadwerkelijk en duurzaam gedrag te kunnen veranderen. In het kort komt het erop neer dat u voldoende “pijn” moet ervaren. Over de nodige discipline moet beschikken, om niet te vervallen in “oud gedrag”. En dat u de oorzaak van uw gedrag en de oplossing hiervoor vooral bij uzelf zoekt. U bent verantwoordelijk en niemand anders. Van een “slachtoffer-” naar de mindset van een “meester”. Dit levert de innerlijke kracht op die nodig is om uw automatismen te doorbreken door bewuste rationele actie.


Het voorbeeld zal ik beschrijven aan de hand van mijn praktijk en de formule voor verandering van Psycholoog en auteur Martin Appelo.  


Onderwerp

Mijn probleem is - zo vertelde een manager mij - dat ik tè hard werk. Ik doe het wel even. Dan gaat het beter en sneller. Maar hierdoor heb ik het veel te druk. Alles komt op mijn schouders neer. En ook mijn dag bestaat uit vierentwintig uur. Geen minuut van de dag heb ik een moment voor mezelf. Maar als ik het niet doe wie doet het dan. Wie neemt mij het werk uit handen. Wie zou dat echt kunnen?


L
ijdensdruk/pijn
Door dit alles ervaar ik stress. Ik ben de laatste tijd erg moe, slaap slecht. Voel me opgejaagd en prikkelbaar. Ik heb een kort lontje zeg maar. Het ergste van dit alles is dat het ook ten koste gaat van mijn gezin. Ze vragen zich af wie die man is die op zondag het vlees snijdt, zegt hij lachend. Hoe dan ook, hieraan moet een einde komen. Hoe ernstig ik mijn situatie inschat? Op een schaal van tien, zeker een negen. Zo kan het niet langer.

 
Alternatief en Automatismen opgeven
Automatisch neem ik het werk van iedereen uit handen. Het alternatief is dat ik mij bewust ben van de situaties waarop dit mij overkomt. Ik moet me leren beheersen zodat ik niet in de val trap. Tot tien tellen, dat is het eigenlijk. Bovendien moet ik gaan delegeren en leren vragen om mij te helpen.


Sociale druk weerstaan (discipline)

Mijn medewerkers weten ook niet beter. Zij zullen er vanuit gaan dat ik het werk wel voor ze doe. En dat ik ze het werk uit handen neem. Misschien vinden ze dit ook wel fijn. Dit moet ik zien te voorkomen. Daarom moet ik heel erg duidelijk zijn in wat ik nu van ze verwacht. Ze moeten mij helpen. Ze moeten tegen mij in willen gaan, mij juist aanspreken op mijn gedrag. Ik zal ze vragen om als een soort triggers voor mij te zijn. Triggers waardoor ik bewust blijf van het feit dat ik moet delegeren.


Voordelen van het huidige gedrag

Als ik het zelf doe gaat het vaak sneller en misschien beter. Maar ik wil dit echt niet meer. Het moet stoppen. Als ik zo doorga gaat het ten koste van mijzelf, mijn familie en uiteindelijk ook mijn bedrijf. Het roer moet om voor dat het fout gaat. Niemand heeft uiteindelijk baat bij mijn gedrag.


Interne attributie (eigen verantwoordelijkheid)

Natuurlijk ben ik opgevoed in een gezin waar hardwerken een tweede natuur is. En van hard werken is nog nooit iemand dood gegaan, dat is ons motto. Maar wil ik echt iets aan mijn gedrag veranderen dan zal ik er zelf wat aan moeten doen. Niemand kan ik de schuld geven, ook mijn medewerkers niet. Ik ben verantwoordelijk voor hoe ik mij voel en niemand anders. Dat het zover heeft kunnen komen ligt aan mij zelf. De verandering die ik zoek, zit in mijzelf.


Bent u er klaar voor de verandering? Heeft u voldoende lijdensdruk, discipline en eigen verantwoordelijkheid? Nog even en het is 31 december 2017. Het einde, een nieuw begin. Veel succes !

Jannes Schuiling